استفاده از چای فامیلا در تهیه غذای رژیمی

چای سیاه حاوی مولکول های تافلاوین و تئاروبیگین است که در نتیجه اکسیداسیون تشکیل شده اند این مولکول ها نیز فلاونوئید هستند، اما اثرات آنتی اکسیدانی آنها به اندازه کاتچین نیست فلاونل ها ، گروه دیگری از فلاونوئیدها نیز در برگ چای یافت می شوند.

فلاونل ها مولکول های بی رنگی هستند که در قسمت بیرونی گیاهان مانند پوست درخت یافت می شوند و بیوسنتز آنها به نور نیاز دارد فراوان ترین فلاونل موجود در برگ چای کوئرستین و مولکول های کمفرول هستند.

درست مانند قهوه و دانه های کاکائو، چای فامیلا نیز یکی از منابع اصلی کافئین گیاهی است کافئین یک متیل گزانتین است که یک ماده روانگردان است و در گروه آلکالوئیدها قرار می گیرد.

متیل گزانتین دسته ای از داروهای مورد استفاده در بیماری های تنفسی مانند آسم ، برونشیت مزمن و آمفیزم است از آنجایی که این ماده روانگردان است، سیستم عصبی مرکزی و عملکرد قلب را تحریک می کند.

مقدار کافئین موجود در چای بین 14 تا 65 میلی‌گرم متغیر است و این بستگی به عوامل زیادی مانند مقدار برگ مصرف شده برای یک فنجان چای، زمان دم کردن چای و میزان آب مصرفی دارد با افزایش زمان دم کردن، مقدار کافئین چای افزایش می یابد.

طبق اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط سازمان ایمنی غذای اروپا، یک فنجان چای دم کرده به مدت 3 تا 5 دقیقه حاوی 40-45 میلی گرم کافئین است می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کافئین از مقاله ما در اینجا یا از ویدیوی ما در زیر دریافت کنید برای اطلاعات بیشتر در مورد تکامل کافئین، اینجا را کلیک کنید.

برگ های خشک چای حاوی عناصر زیادی مانند فلوراید، منگنز، کروم، سلنیوم، کلسیم ، منیزیم و روی است نسبت این مواد معدنی با توجه به شرایطی که گیاه در آن رشد می کند، وضعیت تخمیر و حتی طول برگ گیاه می تواند متفاوت باشد.

درجه آب مصرفی و زمان دم کردن برای عبور تمام اجزای شیمیایی برگ چای به داخل آب بسیار مهم است زیرا گرما و زمانی که برگ چای در معرض گرما قرار می گیرد می تواند باعث تغییر و اختلال در ساختار مواد شیمیایی برگ شود.

زمان دم کردن و دمای آب توصیه شده به منظور حذف مواد شیمیایی و دستیابی به مناسب ترین عطر به شرح زیر است.

3 دقیقه با دمای 87-93 درجه برای چای اولانگ
3-5 دقیقه با دمای 82-100 درجه برای چای سیاه
30 ثانیه تا 3 دقیقه با دمای 65-82 درجه برای چای سبز