کودکی با خوردن 5 کیلو پنیر پیتزا ورقی دچار آسم شد

گورگونزولا، ستون فقرات پیتزا Cinque Formaggi، پنیری با منشأ باستانی است که نام خود را مدیون شهر Gorgonzola در حومه میلان است.

طعم مشخص گورگونزولا با قرار گرفتن شیر در معرض سویه قارچی Penicillium Roqueforti به دست می آید این قالب‌ها به پنیر ظاهر مشخصی می‌دهند و به بلوغ نسبتاً سریع اجازه می‌دهند و انواع دیگر کپک‌ها و باکتری‌ها را دور نگه می‌دارند.

این پنیر پیتزا ورقی در انواع شیرین و تند به فروش می رسد، این پنیر سرشار از چربی های اشباع و کلسترول است، اما لاکتوز کمی دارد برای رژیم های کم کالری مناسب نیست اما در سنین بالا به دلیل وجود املاح معدنی فراوان مانند سدیم و کلسیم مصرف آن توصیه می شود.

یکی از بستگان نزدیک موزارلا، پروولون، ماده اصلی سالامینو و پروولون 26×38 ما، با قرار دادن پنیر تازه در معرض دود کاه گندم به دست می آید
این روش پوسته پنیر را تیره می کند که رنگ زرد تیره و عطر معمولی دودی به خود می گیرد.

این پنیر با منشأ بسیار قدیمی است به نظر می رسد اولین ظهور در حدود سال 1700 بوده است، زمانی که برای اولین بار در صحنه های شبستان ناپل ظاهر شد.
از نظر تغذیه ای، پروولا سرشار از ویتامین C، سدیم، کلسیم، فسفر است و می توان آن را هم به صورت آب شده روی پیتزا و هم به عنوان پنیر سفره مصرف کرد در نهایت، همانطور که Margherita Sfiziosa ما می داند، ما Grana Padano DOP، یکی از معروف ترین پنیرهای جهان را داریم گرانا پادانو پنیر سختی است که در دره پو تولید می شود.

پیدایش گرانا پادانو به قرون وسطی برمی‌گردد و اختراع آن مدیون راهبان سیسترسیایی کلیسای کیاراواله است که در چند کیلومتری میلان و در حدود سال 1135 واقع شده است.