مصرف چه مقدار از پنیر پیتزا مناسب است؟

شیر خام گاومیش برای تهیه پنیر موزارلا (MC) و پنیر چدار (CC) از مزرعه لبنی SB جاپال، فیصل آباد، پاکستان به دست آمد. کشت‌های استارتر مزوفیلیک و گرما دوست به ترتیب برای تهیه پنیر پیتزا موزارلا چدار و موزارلا استفاده شد.

شرکت تاپ فارم شیمیایی، آموزشی ویبولیتین شانشی، چین) به عنوان منعقد کننده در هر دو پنیر استفاده شد.

پنیر چدار و موزارلا به روش Ong و همکاران تهیه شد و زیسو و شاه به ترتیب پنیرهای پیتزا با مخلوط کردن نسبت‌های مختلف پنیر موزارلا و چدار، آب (5 درصد) و نمک‌های امولسیون‌کننده (2 درصد تری سدیم سیترات) در اجاق بخار  در دمای 80 تولید شدند.

درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه هفت گروه نمونه پنیر پیتزا تهیه شد. گروه PC0 با پنیر پیتزا مطهر موزارلا 100 درصد به عنوان شاهد استفاده شد سه گروه نمونه تولید شدند.

آب در تابه ها قالب گیری شد و یک شب در دمای 5 درجه سانتی گراد خنک شد سپس بلوک های پنیر پیتزا دوباره بسته بندی شدند، در خلاء مهر و موم شدند و دوباره در دمای 5 درجه سانتیگراد برای تجزیه و تحلیل بیشتر نگهداری شدند.

برای انجام تحلیل حسی توصیفی، 12 داور (اعضای هیأت علمی) از مؤسسه ملی علوم و صنایع غذایی دانشگاه کشاورزی فیصل آباد بر اساس در دسترس بودن و تمایل به شرکت در این مطالعه انتخاب شدند.

شرکت کنندگان در پانل ابتدا بر اساس حساسیت آنها برای تشخیص طعم های اولیه و آزمون های رتبه بندی و همچنین ظرفیت شناسایی تبعیض با یک آزمون مثلثی با استفاده از پنیر پیتزا خانگی کشدار پیتزا غربالگری شدند و آموزش دیدند.

پنج جلسه آموزشی برای تعریف اصطلاحات حسی قبل از امتحان نهایی انجام شد نمونه‌های آزمون به‌عنوان محرک‌های توصیفی برای رشد زبان در طول جلسه آموزشی مورد استفاده قرار گرفتند.

وصیف کننده های حسی برای طعم (چدری، اسیدی، ترش، تلخ، شور، شیرین، خامه ای و کپک زده)، بافت (استحکام، کشش، سفتی، کشش دندان) و ظاهر (ذوب شدن، چرب بودن، قهوه ای شدن لبه و پارگی سطح) پنیر پیتزا موزارلا ورقه ای توسعه یافتند.

توصیفگرهای حسی به همراه تعاریف و تکنیک های ارزیابی آنها در جدول 1 آورده شده است

  • منابع:
    1. Descriptive Sensory Analysis of Pizza Cheese Made
  • تبلیغات: 
    1. مشاهده پرنده های عجیب بر روی کره ماه!
    2. فردی که توانست با روغن موتور اینترنت را شارژ کند
    3. پیر زنی که راز جوانی پوستش را فاش کرد
    4. استفاده از گوگرد باعث نبینا شدن شخصی در تهران شد!!!